zaterdag 7 maart 2015

water op de tuin

Op deze nieuwe tuin hebben we allemaal een leidingwateraansluiting. Dat is heel handig om na het werken met je handen in de aarde, eens goed je handen te wassen. En het is handig voor na het plassen, om mijn eigen toilet dat in mijn huisje zit, door te trekken (hoewel, zou dat eigenlijk ook niet met regenwater moeten....?)

Maar, ik ga natuurlijk  niet de planten water geven met kraanwater. Zonde van dat schone water, waar heel wat energie ingestoken is om het zo schoon te krijgen. En, het (meestal) harde water is helemaal niet zo goed voor de planten.

Ik geef de planten een slok drinken met regenwater. Op de oude tuin hadden we een grote, blauwe ton staan die het regenwater opving, en die ton hebben we meegenomen naar de nieuwe tuin. Op de nieuwe tuin stond al een kleiner exemplaar, dus nu hebben we de mogelijkheid om regenwater op te vangen in 2 tonnen.



Het zou dan natuurlijk wel makkelijk zijn als die tonnen onderling verbonden zijn, zodat het water uit de grote ton overloopt in de kleinere ton. Maar, ik ben niet zo handig met dat soort dingen. Gelukkig komt dan manlief even kijken wat er moet gebeuren. Hij neust een beetje rond op de tuin, op zoek naar spullen die hij kan gebruiken voor de klus. En, wat handig: er hangt nog een oude tuinslang in het kasje. Met een spuitstuk. Het spuitstuk werd er door manlief afgehaald, waarna een opening zichtbaar werd.


De tuinslang werd op een centimeter of 20 afgesneden. Daarna werd het gedeelte met de opening in de grote ton gestoken, met het stukje slang hangend boven de kleine ton. Op die manier kan het water uit de grote ton in de kleine ton lopen. En zo heb ik vast de hele zomer lang genoeg regenwater op voorraad om de dorstige planten iets te drinken kunnen geven. Handig, zo'n man op de tuin!



1 opmerking: