maandag 9 maart 2015

maart = zaaimaand

Omdat ik veel op andere (moes)tuinblogs lees, heb ik altijd het idee dat ik vreselijk achter loop. Veel van de bloggers hebben in januari/februari al heel veel gezaaid en laten nu vol trots (terecht!) hun zaailingen zien. En ik heb nog helemaal niets....Omdat januari en februari hier rommelige maanden waren, maanden waarin ik niet veel aan de tuin heb kunnen doen en dus ook niet heb kunnen zaaien. Daarom roep ik maart uit tot zaaimaand! De meeste gewassen kunnen (nog) in maart gezaaid worden, dus er is geen man overboord, ik loop niet vreselijk achter!

Het zaaischema voor 2015 is ook eindelijk af, dus ik heb eindelijk weer wat overzicht. Ik weet welke zaden ik nog heb, en wanneer ze de grond in moeten, de meesten dus vanaf maart.


Ik heb op 2 maart een voorzichtige start gemaakt door 3 soorten doperwt te zaaien en 3 soorten tomaat. De tomaten lekker in het kasje, de doperwten heb ik in bakken voorgezaaid en die staan in een koud kasje buiten op de grond.

De soorten erwt die ik nu gezaaid heb, zijn:
- Little Marvel: deze soort heb ik nog nooit gekweekt, dus het is even afwachten wat het wordt. Volgens internetEen populaire en zeer geliefde varieteit, met productieve lage planten welke goede oogsten van stompe donker groene peulen geeft , elk met 6-8 zoete erwten. Betrouwbaar, vroeg en lekker. Ideaal  om vers te eten, maar kan ook heel goed worden ingevroren.


- Kelvedon Wonder: deze soort heb ik wel al eerder gekweekt, het is een vrij gangbare soort. Het is een niet zo'n heel hoog gewas, zo'n 60cm, maar een beetje ondersteuning kunnen de planten wel gebruiken. De peulen zijn wat kort en er zitten zo'n 6-8 erwten in een peul. Lekker zoet erwtje.

- Marktveroveraar: tot op heden mijn favoriete doperwt. Het is een hoog gewas, zo'n 150cm, die zeker aan gaas geteeld moet worden. Deze planten geven veel peulen, met zo'n 10-14 erwten per peul. Een hoge opbrengst dus. En een lekkere erwt!

De tomaten die nu gezaaid zijn, zijn:
- Marmande, een vleestomaat met relatief veel suiker, dus lekker! Mooie tomaten met een grillige vorm.


- Coeur de Boeuf, een Franse vleestomaat die ook heerlijk is in bijvoorbeeld salades.

- ehh, een ras zonder naam. Wat het gaat worden, is nog een verrassing!


Je kunt nu ook in de rechter balk (bovenaan) zien welk gewas ik op welke datum gezaaid heb.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten