maandag 16 maart 2015

koud op de tuin

Zaterdag kwam Mieke mij helpen op de tuin. Mieke ken ik van de Ruilkring in onze woonplaats. Zij heeft zelf ook een tuin, maar geen moestuin. Zij heeft een mooie bloementuin op een tuinencomplex, waar zij heel druk is met het zaaien en vermeerderen van haar planten.

In het kader van "handelen met gesloten beurs" (= ruilen!), kwam zij een dagje helpen op mijn tuin. Ik "betaal" haar met "Eentjes", de lokale handelseenheid die onze ruilkring hanteert. Mieke had voor mij een paar slaplanten en koolplanten meegenomen, die ik later op de tuin kan uitplanten. Deze planten had zijzelf weer gekregen van een zorginstelling waar zij als vrijwilligster werkt. In ruil daarvoor kreeg zij van mij een aantal knoflookplanten, die nog over waren.

We hebben lekker gewerkt: zij heeft het moestuingedeelte gespit en netjes aangeharkt en ik heb de grote appelboom gesnoeid. Daarna heeft zij nog de pootuitjes in de grond gestopt en heb ik wat bieten, mais, doperwt en capucijners voorgezaaid. Al met al zijn we zo'n 3 uur bezig geweest.



Maar jeetje, wat was het koud op de tuin! Dat in tegenstelling tot vrijdag, toen het zonnetje nog heerlijk scheen en het een graad of 10 was. Nu stond er een straf windje, scheen de zon niet en was het maximaal 5°C. Maar, het schijnt dat het vanaf vandaag weer lekker weer wordt. Dan kan ik beginnen met het zaaien in het moestuingedeelte. Daar heb ik nu al zin in!



1 opmerking: