vrijdag 27 maart 2015

eigenheimers

Vorige week waren er pootgroenten bij de Lidl. Er waren verschillende soorten pootuitjes en ook pootaardappelen, allemaal voor een klein prijsje. Ik heb er een zakje witte uitjes (Snowball) meegenomen en een zakje aardappelen (Eigenheimers).

Er zaten 8 aardappeltjes in het zakje, mooi om eens uit te proberen. Ik heb nog nooit Eigenheimers gehad, maar volgens mij aten wij die vroeger thuis wel. Een rondje internetten leverde mij de volgende informatie op:
  • het is een middelvroege aardappel
  • lichtgele schil met geel vlees
  • doet het goed in kleigrond, iets minder in zanderige grond
  • oogsten in augustus
  • het is een zeer kruimige aardappel, geschikt om te koken of te pureren
  • het is zeker geen bewaaraardappel. Binnen 3 weken moeten ze opgegeten zijn!
Middelvroege aardappels moet je (eigenlijk) eind april/mei poten. Maar omdat de mijne al zo mooi waren uitgelopen met korte, stevige uitlopers, heb ik het er maar op gewaagd en de aardappels gepoot. Ik heb ze ca. 10cm diep gezet en ca. 30cm van elkaar af.


Op internet kon ik niet veel vinden over de opbrengst van de Eigenheimer, ik zal dus moeten afwachten hoeveel ik uiteindelijk zal oogsten. Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten