woensdag 13 september 2017

lekkere lasagne!

Zei ik in het vorige blogbericht nog dat de "zomer zo'n beetje op zijn retour" was, blijkt nu dat de herfst al in alle hevigheid is losgebarsten!Er blaast op het moment dat ik dit schrijf, een storm langs mijn huis, met windkracht 10! Het regent af en toe flink en ik heb zelfs onweer gezien en gehoord.

Heerlijk weer om de keuken in te gaan om een goede, verse maaltijd te maken. Tijd voor een lekkere lasagne! Een lasagne met (bijna) alleen maar verse ingrediënten van de tuin. Ik zal je zeggen hoe ik mijn lasagne maak:



Ingrediënten:

  • tomaten
  • paprika's
  • uien
  • courgette
  • prei
  • mais (ik gebruik een blikje)
  • gehakt
  • tomatenpuree
  • (vloeibare) bakboter
  • zout
  • peper
  • kruiden
  • melk
  • pakje bechamelsaus
  • lasagnebladen
  • ovenschaal van ca. 1 1/2 liter
  • kwastje om in te vetten



Bereiding: 
Snijd de tomaten, paprika, courgette in stukken van ca. 1cm. De prei in ringen snijden. De uien snipperen. De maiskorrels laten uitlekken. 
Bak het gehakt in de bakboter rul. Kruid het gehakt alvast met zout, peper en eventueel andere kruiden die je lekker vindt. Doe de paprika, ui en prei bij het gehakt. Even laten bakken en voeg daarna de tomaten toe. Weer even laten bakken, waarna de courgette en mais erbij kan. Voeg een blikje tomatenpuree toe en laat dit even meebakken. Voeg zoveel water toe, dat een vrij dikke tomatensaus ontstaat. Op smaak brengen met zout, peper en andere kruiden die je lekker vindt. 



Ondertussen maak je met de melk en het pakje bechamelsaus een lekkere witte saus (zie de aanwijzingen op de verpakking). 

Beboter de ovenschaal met vloeibare bakboter. 

Doe, als alles beetgaar is gekookt, alle ingrediënten in laagjes in de ovenschaal. Dus: als eerste een laag gehakt-/groentenmengsel, als tweede een laag bechamelsaus, als derde een laag lasagnebladen. Vervolg dit totdat alles op is, of totdat je ovenschaal vol is. Probeer te eindigen met een laag bechamelsaus. 



De lasagne op 180° gedurende 30 minuten in de oven afbakken. 
Je kunt natuurlijk zelf spelen met de ingrediënten: je zou nog knoflook kunnen gebruiken, aubergine of andere groenten. Je kunt de schotel voordat het de oven ingaat, nog bestrooien met kaas voor een lekker laagje. Variaties te over!

En daarna: heerlijk eten van je zelfgemaakte, met zelf gekweekte groenten gevulde lasagne. Heerlijk op een herfstachtige dag als vandaag!


1 opmerking: