donderdag 25 mei 2017

verkleuring blad

Eén van mijn doelen dit jaar, is het klaarmaken van de kas, zodat tomaten- en paprikaplanten in de volle grond kunnen staan.

Nou, dat valt nog niet heel erg mee, moet ik zeggen. Ik heb een heel aantal tegels verwijderd, waarna de heermoes in alle hevigheid op kwam zetten. Een aantal keren dit verwijderd, maar er blijken ook oppervlakkig nogal dikke boomwortels door de kas te groeien, van zo'n 1cm in doorsnede. Wat een ellende! In ieder geval: dit jaar gaan de planten nog niet in de volle grond in de kas, maar ze blijven dit jaar nog in potten. En dan ga ik dit najaar weer verder met het op orde maken van de kas...


paprika's op 18 april

Een week geleden heb ik de eerste paprikaplanten naar de kas verhuisd. Een paar dagen later zag ik dat de bladeren geel verkleurden. Waarschijnlijk een gevalletje brandschade.

paprika's op 19 mei



Dus, we hebben een heel ingenieus schaduwsysteem bedacht: we hebben voor het glasoppervlak waar de zon het meeste aantal uren doorheen komt, bekleedt met een dubbele laag vliesdoek. Dat hadden we nog liggen, dus lekker goedkoop.




Een paar dagen geleden heb ik de eerste twee tomatenplanten naar de kas overgebracht, en gisteren bleek dat ook deze tomatenplanten gele plekken op het blad kregen. Nu begin ik toch een beetje te twijfelen: is dit brandschade, of heb ik toch één of andere ziekte in de kas hangen? Als ik op internet rondspeur, kom ik er niet zo goed uit.



We hebben besloten het voorlopig even aan te kijken en nog geen nieuwe planten over te brengen naar de kas. We behandelen het als brandschade, en hebben nog meer doeken opgehangen. Over een paar dagen nog eens kijken of er meer bladeren geel zijn geworden, of dat het hierbij blijft. Als er niet meer bladeren aangetast worden, dan kan de rest van de planten (veilig) over naar de kas.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten