zondag 4 september 2016

oeps....

....het is al weer heel lang geleden dat ik hier een berichtje gepost heb.

Het seizoen loopt zo stilletjes aan ten einde en ik moet zeggen: 2016 was niet mijn moestuinjaar. Ik was (te) laat met het zaaien van van alles. Zo hebben we dit jaar geen erwtjes, peulen, wortelen of boontjes kunnen eten door mijn laksheid.

De groenten die ik wel gezaaid/gepland had, schoten door of waren helemaal niet lekker. Zo hadden we diverse vieze bietjes. Heel jammer, want wij zijn gek op bietjes. Ik heb geen idee hoe dat kwam, het was hetzelfde ras als ik altijd zaai (Egyptische halfronde). Normaal gesproken eten we daar lekker van.



Qua fruit was het ook niet zo'n goed jaar. Ik had de aardbeiplanten verwaarloosd, waardoor ik niet meer dan 4 aardbeien kon oogsten. Wel heerlijk zoete aardbeien, maar we hadden er graag meer gehad.



De perenboom bloeide in het voorjaar heel rijk, maar er is geen peer overgebleven. Waarschijnlijk is daar één of andere perenziekte verantwoordelijk voor. De pruimenboom heeft daarentegen wel heel goed opgeleverd. Ik heb de meeste pruimen voorlopig even ingevroren, ik moet nog bedenken wat ik daarmee ga doen.



En dan de grote appelboom: die geeft nu overvloedig. Ik weet niet welk ras het is, maar het zijn "appeltaartappels", zoals dochterlief het noemt. Je kunt er overigens ook prima appelmoes van maken.

Eigenlijk valt zo'n mislukt jaar per saldo dus eigenlijk best wel mee. Maar toch ga ik het in 2017 een stuk beter doen!






2 opmerkingen:

  1. Inderdaad prachtige pruimen! Nooit geweten dat je die in kon vriezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohh jammer ja , maar nieuwe ronde nieuwe kansen he, komend jaar wordt vast weer prima!
    groetjes Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen