zondag 30 november 2014

Project: "verbeter-uw-grond" (deel 2)

Eerst maar even een close-up van de zanderige grond waar ik het steeds over heb:

zand/veengrond

Volgens mijn medetuinierders is het veen en zand, maar bij mij is het geloof ik toch vooral zand. Ik ben de afgelopen tijd (in de beperkte vrije tijd die ik had) o.a. bezig geweest er bemeste tuinaarde op te gooien, ik ben nu op de helft van de tuin. Ik had het allang af willen hebben, maar helaas...Ik ben bang dat ik nu toch echt te laat ben met het zaaien van de winterrogge. Het is de laatste paar dagen behoorlijk koud geworden.

Hieronder in ieder geval een foto van de helft van het moestuingedeelte mét bemeste tuinaarde erop.


bemeste tuinaarde
Ik heb meteen ook maar even het blad van de appel- en perenboom van mijn grasveld afgeharkt en in de zakken van de tuinaarde gestopt. Ik heb de bladeren flink bewaterd en drainagegaten in de zakken gemaakt. De zakken vervolgens stevig dichtgebonden. Volgend jaar is dit hopelijk bladcompost geworden. Daarmee kan ik dan de tuin weer voorzien van een laag(je) natuurlijk materiaal.

bladcompost in wording


Geen opmerkingen:

Een reactie posten