maandag 13 oktober 2014

Project: "verbeter-uw-grond" (deel 1)

Ik heb het hele moestuingedeelte netjes van onkruid ontdaan. Daarna heb ik dit boek er eens bijgepakt, om te zien hoe ik het beste zandgrond kan verbeteren.




En wat las ik daar: je moet aarde nooit onbedekt laten, dan verdwijnen alle voedingsstoffen uit de grond door de wind en regen. Desnoods laat je er een hoop onkruid op groeien......Tja, had ik dat maar eerder gelezen. Hoewel, met een beetje nadenken had ik het zelf ook kunnen bedenken, natuurlijk!



Oke, ik heb geen onkruid meer, maar wat moet ik dan wel doen? Er wordt door John Seymour aangeraden om met groenbemesters te werken. Daarom heb ik winterrogge besteld. Deze kun je zaaien van augustus t/m oktober. Deze groenbemester geeft lange wortels, zodat voedingsstoffen diep uit de bodem naar boven worden gehaald.

Maar: eerst gaat er een lading bemeste tuingrond erop. Compost zou natuurlijk helemaal goed zijn, maar mijn compostbakken zien er op het moment zo uit:




Een wat netelige situatie, kan ik wel zeggen. Daar moet eerst nog een en ander aan gebeuren. De compost die er nu in zit, ga ik eruit halen en afvoeren. Omdat ik geen idee heb wat er allemaal op gegooid is, wellicht zitten er planten tussen die inmiddels zaad hebben geproduceerd op de composthoop, of onkruid dat allang is gaan wortelen in de compost. Ik ga dus met een schone lei beginnen en het composteren opnieuw doen.

De bemeste tuinaarde heb ik besteld bij iemand die ik ken via de Ruilkring, waar ik lid van ben. Deze kan de tuinaarde leveren tegen "Eentjes", onze lokale ruileenheid. Daar komen verder dus geen euro's aan te pas. En het wordt nog thuis afgeleverd ook. Ideaal!






1 opmerking:

  1. ohh je hebt me aangestoken, heb net ook nog gauw rogge bij de boerenbond gehaald....morgen op de lege bedden zaaien :)

    BeantwoordenVerwijderen